Zaangażuj w proces projektowania, testowania, wdrażania usług i produktów osoby ze szczególnymi potrzebami.
Już za chwilę wiele firm wdroży przepisy Dyrektywy o dostępności produktów i usług (EAA) i wiele firm zainwestuje w narzędzia do oceny zgodności dostępności np. cyfrowej. Warto pamiętać jednak o tym, że jednym z najbardziej cennych w zakresie potwierdzenia zgodności są doświadczenia użytkownika czyli odpowiedź na pytanie czy usługa lub produkt spełnia realną użyteczność dla osób z różnymi potrzebami. Jeśli korzystamy z automatycznych narzędzi testujących np. dostępność cyfrową strony internetowej, to owszem, pomogą wykryć błędy w kodzie, brak kontrastu czy nieopisane grafiki, ale nie powiedzą nam, czy użytkownik poruszający się przy pomocy klawiatury dotrze do formularza kontaktowego bez frustracji. Nie pokażą, czy osoba niewidoma intuicyjnie poruszy się po aplikacji mobilnej. Nie wskażą, że ktoś np. z zaburzeniami poznawczymi gubi się w procesie zakupowym.
Osoby z realnym doświadczeniem życia z niepełnosprawnością, ze szczególnymi potrzebami potrafią wskazać te „niewidzialne bariery”.

Dlaczego to takie ważne?
Wprowadź w życie te cztery zasady, a Twoje dokumenty będą bardziej dostępne dla różnych grup odbiorców – to proste działania, od których możesz zacząć.
Używaj czcionek bezszeryfowych.
Czcionki bezszeryfowe to fonty o prostym, czytelnym kroju, bez dodatkowych ozdobników. Arial, Calibri, Verdana – brzmi nudno? Może. Ale ich prosty kształt liter jest jak dobrze ułożony zestaw ćwiczeń – działa! Ułatwiają czytanie osobom słabowidzącym i osobom z dysleksją.
Zadbaj o odpowiednią wielkość czcionki
Malutka czcionka i tekst zbity jak sardynki? Nie, dzięki. Minimum 11 pkt i interlinia 1,5 – wtedy oczy nie wariują, tekst „oddycha”, a czytelnik nie musi przykładać lupy do ekranu.
Wyrównuj tekst do lewej.
Justowanie wygląda niby elegancko… ale dla wielu osób to zmora. Nierówne przerwy w wyrazach rozbijają płynność czytania. Tekst wyrównany do lewej jest bardziej przewidywalny i naturalny do przetwarzania.
Dodawaj teksty alternatywne do grafik i zdjęć.
Masz w dokumencie zdjęcie, wykres albo ikonkę? Jeśli w dokumencie pojawiają się grafiki, zdjęcia – dodaj do nich tekst alternatywny. To zapisana informacja o tym co widać na zdjęciu. Dzięki niej osoby niewidome będą mogły „poczuć”, zrozumieć co jest na zdjęciu. Nie będą się pominięte.
Wytrwaj w postanowieniach!
Tak jak na siłowni — forma nie bierze się z przypadku. Liczy się konsekwencja i powtarzalność. W dostępności dokumentów jest dokładnie tak samo: ćwicz, powtarzaj, trenuj.
Przygotuj odpowiednie procedury i wprowadź je dla swojej organizacji.
Wytyczne możesz stosować do wszystkich dokumentów w Twojej organizacji – wzorów umów, ulotek, plakatów, treściach na opakowaniach produktów, instrukcjach obsługi, pismach oficjalnych i codziennej korespondencji mailowej. Będą jak dobrze dobrany zestaw ćwiczeń, do którego możesz wrócić w każdej chwili.
Zgłoś swoją firmę do projektu: I-D-EAA Academy. Dyrektywa EAA w praktyce
Projekt „I-D-EAA Academy. Dyrektywa EAA w praktyce” oferuje kompleksowe wsparcie, które ma na celu podniesienie świadomości oraz kompetencji przedsiębiorców i ich pracowników w zakresie dostępności, projektowania uniwersalnego oraz przepisów wynikających z Dyrektywy EAA.

Autor wpisu
Dariusz Gosk
Prowadzi szkolenia z obszaru dostępności, projektowania uniwersalnego, niepełnosprawności dla różnych grup odbiorców – koordynatorów dostępności, pracowników administracji publicznej i samorządowej, organizacji pozarządowych oraz sektora biznesowego. Przeprowadza audyty dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej (ponad 150 audytów przeprowadzonych w ciągu ostatnich 2 lat)Jest kierownikiem zespołu audytowego w projekcie „Dostępność + dla zdrowia”. Prowadzi szkolenia z obszaru projektowania uniwersalnego w ramach projektu „Akademia Dostępności”, skierowane do architektów, inżynierów budownictwa, urbanistów Wykładowca uczelni wyższych (Uniwersytet Kaźmierza Wielkiego w Bydgoszczy).
Współpracuje z pracodawcami w zakresie realizacji projektów HR, adaptacji i przystosowywania miejsc pracy, zarządzania różnorodnością. Wspiera firmy i instytucje w zakresie przygotowania i przeprowadzenia audytów miejsc pracy i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Koordynował liczne projekty rekrutacyjne mające na celu wdrożenie zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w instytucjach publicznych i prywatnych
W ciągu ostatnich 3 lat przeprowadził ponad 2500 godzin szkoleń.